Zhubněte - změna je život!

Rozložení jídel

31. července 2008 v 13:21 |  Hubnutí
Všimla jsem si, že dost holek ani pořádně neví, jak a kdy má, co jíst... a to je hodně velká chybka... pokusim se to trošku nastínit, co já vim :)
O zdravém způsobu stravování totiž rozhoduje nejen složení potravin a z nich připravovaných pokrmů, ale i časové rozvržení, přičemž k základním pravidlům patří rozložení jídla do pravidelných malých dávek.
Přestože konzumace během první poloviny dne by měla tvořit zhruba 60 % celkového denního příjmu energie, je v naší populaci velmi časté vynechávání nejen snídaně, ale dokonce i oběda.
Životní režim většiny z nás je nastaven tak, že pracujeme a nejaktivnější jsme od rána. Proto tělo potřebuje dodat energii. S postupujícím večerem organizmus už nepotřebuje tolik energie a přebytek ukládá do tukových zásob.
Negativním důsledkem vynechávání jídla, když jíme třeba jen dvakrát denně, je rovněž nerovnováha mezi přijatou a vydanou energií. Po dlouhodobém lačnění a následném jídle s vysokou energetickou hodnotou je organizmus zahlcen energií, kterou nevyužije celou
a uloží si ji. Pokud je takový stravovací režim dlouhodobý, tělo si hladovění zapamatuje a z každého jídla se snaží uložit co nejvíce do zásoby.
Člověk bez snídaně má také většinou o to větší chuť na oběd nebo v horším případě až na večeři a má tendenci se přejídat nebo pojídat průběžně během dne různé nezdravé "mlsy". Roste riziko obezity a výživových nedostatků, nehledě na psychické následky.
Snídaně - samotná snídaně by nám měla dodat 20-25 % denní energie. Nejvhodnější na snídani je celozrnné pečivo s rostlinným tukem (např. flora light je výborná :-) ), sýrem (nejlépe nízkotučným, ale kvalitním), nebo s cottage. Nebo kdo dává předost sladké snídani, tak taková ovesná kaše je perfektní :-), nebo cornflakes či müsli s mlékem x jogurtem. (ale musíme vybírat ty správné, které nebudou plné cukrů a tuků) Vhodné je snídani doplnit ovocem nebo zeleninou. A nesmíme u snídaně zapomenout pít, musíme doplnit všechny tekutiny, co tělo během spánku ztratilo...
Dopolední svačina - mléčné výrobky, sýry - zpravidla s ovocem nebo jen ovoce :-)
Oběd - by měl být vydatný. Tedy aby zastupoval jak bílkovíny, tak sacharidy. Takže pokud možno maso, ryby, vajíčka (pokud možno bílky) a k tomu přílohu (brambory, rýži, těstoviny,...)
Odpolední svačina - by měla zastupovat spíše bílkoviny, takže pro hubnoucí už nedávat ovoce, ale jen mléčné výrobky, popř. sýry, tvarohy apod.
Večeře - už by měly přesahovat bíkoviny (tuňák, losos, kuře, šmakoun, bílky) a k tomu zeleninku :-). Kdo má navečer hlad, tak může přidat i celozrnné pečivo, ale zase v míře (do cca 50g). Takže nejlepší jsou asi různé saláty, omeletky z bílků, apod.
2. večeře - jogurt, mléko, ovoce (kromě banánů, manga, avokáda, kokosu a dalších, kde je hodně cukru)
Takže převážně ráno a dopoledne sacharidy (v tuhle dobu si můžeme dopřávat i různé "hříšnosti", protože tělo ještě přes celý den bude spalovat energii a spálí i tyhle neřesti, kdežto večer ta naše potvora už všechno uloží do našich zásob :-/ )
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 becherovka becherovka | Web | 1. srpna 2008 v 12:45 | Reagovat

děkuju moc... pkusim se to změnit;)

2 cannelle cannelle | Web | 4. srpna 2008 v 1:19 | Reagovat

Já někde četla, že prej to zase v podstatě nevadí - co kdy jíme, je to důležitý hlavně proti záchvatům hladu - proto je lepší si jídlo rozdělit.

Moje osobní zkušenost je ta, že jsem velice, velice silně navyklá na to jíst večer. A i když si jídlo rozdělím do 5ti dávek, tak prostě večer na mně jdou nejhorší chutě. Takže jsem si to trochu převrátila - a nejvydatnější jídlo dne je večeře. Zatím to... jde...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama